juni 25, 2015

ibland blir det fel


Fröken förstår tanken som rektorn hade som skickat ut brevet i samband med betygen på någon skola i Sverige. Fast det stämmer ju inte. Det är inte hur bra läraren är på att lära ut som betygsätts utan elevens prestation. En lärare kan vara hur bra som helst, men vill inte eleven kommer den inte få ett betyg ändå. Eller så är elever en klockren A-elev men har en världelös lärare. Ska den inte få A då utan bara F för läraren var ju inte bra?

Betyg är svårt och leder till mycket sårade känslor. I hennes klass leder det till att självförtendet knäcks i bland, och att elever kämpar ihjäl sig trots att deras funktionshinder göra att det har svårt att nå E. De har inte förmågorna som krävs för det. De kan inte sätta samman kunskap i flera led eller dra slutsatser. För de är för konkreta i sitt tänkande. Det är det som innebär med deras diagnos, se detaljer men inte alltid helheten. Betygen går ut på att man ska se helheten.

Det är alla vuxnas jobb inom skolan att försöka stötta eleverna på det bästa sättet, men inte genom att ta bort allt ansvar för vad det har preseterat eller ge dem någon att skylla på.  " Det var inte mitt fel, Det var läraren som inte kunde" Så mycket ansvar för vad man gör och inte gör läggs på andra i samhället. Det är aldrig ens eget fel.

 Som chef är det inte okey att säga att de som jobbar för en inte är bra. Framför allt inte till eleverna eller vårdnashavarna. Vad är det för signal? Är det så, varför är den anställd av dig? Vad har du gjort för att underlätta för din personal? Det finns massa fega rektorer som hellre säljer sin personal än tar en jobbig vårdnadshavare. Fröken hoppas att hon slipper jobbar för denna rektorn.

Fast det är klart att alla är värda mer än bokstaven som är i betyget. Det kan vara något av det svårast man kan göra som lärare, att faktiskt våga sätta F och ändå gå in och peppa eleven så att de fortarande tycker om undervisningen. Trotts at de  inte får de betyg de vill ha eller hade förtjänt om det bara handlade om slitjobb och inte förståelse. Att våga tar tårar och ilska men ändå stå kvar för eleven skulle. Att inte trösta vårdnshavare eller försöka hjälpa till med en plan hur det blir bäst för eleven. Hur självförtroendet stärks bäst. Även lärare kan vara bättre än de bokstäverna de delar ut.

Inga kommentarer: